تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/04/26 - 08:22
کد خبر: 476192

تبار شناسی قانون حجاب در جمهوری اسلامی؛

حجاب اجباری یا حجاب الزامی؟/ دیانت عمومی و اجتماعی هدف انقلاب اسلامی

حجاب اجباری یا حجاب الزامی؟/ دیانت عمومی و اجتماعی هدف انقلاب اسلامی

عبارت حجاب اجباری یک تعبیر سوگیرانه مخاطب گریزانه منفی است. چون حیات مدنی و زندگی اجتماعی خواه و ناخواه هم فرصت و هم امکان در اختیار انسان قرار می‌دهد و هم محدودیت.پس اگر بخش این الزام اجتماعی‌ را مبتنی بر مصالح نفس الامری آن بدانیم دیگر نمی‌توانیم نگاه منفی به آن داشته باشیم.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر ویدیو اعمال قانون آمران به معروف در خیابان اندرزگوی تهران بسیار خبرساز شد. مخالفت‌های پراکنده و کمرنگ با این اعمال قانون از دو جنس متفاوت بودند. انتقاد بی‌خردانی که از اساس با این واجب دینی مخالف اند به سادگی قابل پیش‌بینی بود. اما برخی از حامیان ساختار موجود با استدلالاتی نظیر اینکه باید حجاب فراگیر در سطح جامعه از طریق فرهنگ سازی پیاده شود و نه از طریق برخورد قهری انتقادات خود را مطرح کردند.

دلالت انقلاب اسلامی/ دیانت عمومی و اجتماعی

ما در موقعیت کنونی با صورت دستکاری شده و زخمی مسئله حجاب و سیاست گذاری در این عرصه روبرو هستیم. برای صورت‌بندی شفاف مسئله باید برگردیم به لحظه قانونی شدن حجاب و زمینه آن را بررسی کنیم. دلالت انقلاب اسلامی از همان ابتدا این بود که مردم در طلب یک دیانت عمومی و اجتماعی بودند. در دوره پهلوی دوم گرچه آپاراتوس‌های دولتی، سکولاریسم را بی‌وقفه تبلیغ می‌کردند اما مخالفتی جدی با ظواهر اجتماعی دین نبود. مردمی که تصمیم به انقلاب و تغییر ساختار موجود گرفتند در حوزه شخصی خود پیش از انقلاب، آزادی نسبی داشتند و انگیزه آنها برای شرکت در انقلاب ظهور بروز این دیانت در حیات اجتماعی و در سطح کلان بود.

حجاب یکی از دا‌های مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی

پس بسیار طبیعی است که از دل انقلاب اسلامی بحث حجاب و الزام به آن بیرون برآید. در نتیجه مخالفت با امر حجاب مخالفت با انقلاب اسلامی است. چون مردم افزون بر سطح دیانتی که در رژیم قبل وجود داشت، طلب می‌کردند. همچنان که حضرت امام در اولین روز بازگشت خود به ایران فرمودند: ." این جمله نشان می‌دهد که تمام تکلیف حکومت اسلامی پیاده ساختن احکام این دین مبین در سراسر اجتماع است.

حکومت نمی‌تواند دینی باشد و خود را مقید به اعمال احکام نداند. پس اگر هدف انقلاب اسلامی اعمال احکام اسلامی در جامعه است و اگر حجاب واجب شرعی است، بی‌حجابی از محرمات دینی است حکومت اسلامی موظف است که در این زمینه دخالت کند. به این ترتیب قانون حجاب فرایند طبیعی گفتمان جمهوری اسلامی است و حکومتی که سال ۵۷ بنا شد متولی پیاده کردن ارزش‌هاست و این ارزش ها فلسفه وجودی حکومت هستند.

حکومت دینی زور به خرج می‌دهد یا زمینه سازی می‌کند؟

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرمایند:" ما نمی‌خواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم؛ نمی‌خواهیم کسانی به زور مردم را به جهنم ببرند." پس حکومت اسلامی باتوجه به دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب، موظف است که از حرام اجتماعی جلوگیری کند. همچنین وظیفه دارد جامعه را به نحوی ساخته و پرداخته کند که کسی که درجامعه رها می‌شود خود به خود به سمت ارزش‌ها هدایت شود. پس حکومت اسلامی تشکیل شد تا جریان قالب در جامعه سازگاری کامل با ارزش‌های دینی داشته باشد و گفتمان اسلامی را باز تولید کند.

گزارش از ریحانه اشراق

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی
تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان
بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند +فیلم
دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش» فردا برگزار می‌شود
اعطای «گرنت» به تشکل‌های دانشجویی تصویب شد
«بازداشت اتوبوسی» دانشجویان آمریکایی! +فیلم
ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد +جزئیات
سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
فیلم سیاه مرد بدهکار از زن طلبکار
شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
کرمان باز هم لرزید/ زلزله ۴.۷ ریشتری در فاریاب
حمله مسلحانه به هنگ مرزی +جزئیات
تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شد + جزئیات
بارش‌های فراوان بهاری ادامه دارد؛ صدور هشدار نارنجی برای این استان‌ها
مرد بحث و درس/ به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
پول بیت‌المال پس گرفته شد حامیان بابک زنجانی شاکی شدند!
جنجال دوباره ستاره استقلالی سپاهان علیه پرسپولیس +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top